W załodze dwuosobowej przestrzegając wszystkich konwencji oraz norm jesteśmy wstanie dużo szybciej dotrzeć na miejsce niż przy załodze jednoosobowej. Wiąże się to jednak z większym wydatkiem na wynagrodzenie dla kierowców.
Dla kierowców w załodze dwuosobowej zastosowanie mają inne zasady organizacji pracy, jak w przypadku kierowców wykonujących przewozy samodzielnie. Maksymalny czas trwania zmiany roboczej załogi dwuosobowej może trwać 30 godzin. W tej 30 godzinnej zmianie obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia (2 x w tygodniu 10), a ponadto co najmniej 9 godzin odpoczynku.
Należy zapamiętać następujące rzeczy przy obsadzie dwuosobowej:
– drugi kierowca powinien rozpocząć pracę nie później, niż godzinę po pierwszym kierowcy,
– każda zmiana prowadzącego pojazd powinna wiązać się z zamianą kart oraz wpisem w tachografie,
– czas wymiany kart w tachografie powinien być zakwalifikowany jako praca inna,
– sama wymiana kart w tachografie przy wymianie kierowców po 4,5 godz. nie stanowi rozpoczęcia lub zakończenia dnia roboczego.
Przykład pracy dwuosobowej załogi w kabinie
Kierowca A | Kierowca B |
4,5 godziny jazdy | Dyspozycyjność |
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) | 4,5 godziny jazdy |
4,5 godziny jazdy | Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) |
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) | 4,5 godziny jazdy |
Odpoczynek dzienny 9 godzin | Odpoczynek dzienny 9 godzin |
Istnieje również drugi wariant rozłożenia pracy załogi dwuosobowej. Przy czym ta opcja dostępna jest tylko 2 razy w tygodniu kalendarzowym. W tym wypadku każdy z kierowców może prowadzić pojazd 10h
Kierowca A | Kierowca B |
4,5 godziny jazdy | Dyspozycyjność |
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) | 4,5 godziny jazdy |
4,5 godziny jazdy | Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) |
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) | 4,5 godziny jazdy |
1 godzina jazdy | Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) |
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) | 1 godzina jazdy |
Odpoczynek dzienny 9 godzin | Odpoczynek dzienny 9 godzin |
Jak łatwo można zauważyć w tym wariancie nie robimy przerw 45min ponieważ dyspozycyjność drugiego kierowcy podczas jazdy jest traktowana jako przerwa w jeździe ciągłej. Wystarczy nam zamiana kierowców po 4,5 godz. na przykład na 45 minut.
Jak sprawa ma się jeżeli podróżujemy promem?
Możemy skorzystać z podzielenia odpoczynku, ale wtedy musimy zrobić łącznie 11h pauzy. Możemy rozliczyć to jako odpoczynek regularny, który jest odbierany w dwóch częściach (przykład: kilka godzin przed wjazdem na prom oraz reszta czasu na promie).