Delivery men with armchair near car

W załodze dwuosobowej przestrzegając wszystkich konwencji oraz norm jesteśmy wstanie dużo szybciej dotrzeć na miejsce niż przy załodze jednoosobowej. Wiąże się to jednak z większym wydatkiem na wynagrodzenie dla kierowców.

Dla kierowców w załodze dwuosobowej zastosowanie mają inne zasady organizacji pracy, jak w przypadku kierowców wykonujących przewozy samodzielnie. Maksymalny czas trwania zmiany roboczej załogi dwuosobowej może trwać 30 godzin. W tej 30 godzinnej zmianie obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia (2 x w tygodniu 10), a ponadto co najmniej 9 godzin odpoczynku.

Należy zapamiętać następujące rzeczy przy obsadzie dwuosobowej:

– drugi kierowca powinien rozpocząć pracę nie później, niż godzinę po pierwszym kierowcy,
– każda zmiana prowadzącego pojazd powinna wiązać się z zamianą kart oraz wpisem w tachografie,
– czas wymiany kart w tachografie powinien być zakwalifikowany jako praca inna,
– sama wymiana kart w tachografie przy wymianie kierowców po 4,5 godz. nie stanowi rozpoczęcia lub zakończenia dnia roboczego.

Przykład pracy dwuosobowej załogi w kabinie

Kierowca A Kierowca B
4,5 godziny jazdy Dyspozycyjność
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) 4,5 godziny jazdy
4,5 godziny jazdy Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny)
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) 4,5 godziny jazdy
Odpoczynek dzienny 9 godzin Odpoczynek dzienny 9 godzin

Istnieje również drugi wariant rozłożenia pracy załogi dwuosobowej. Przy czym ta opcja dostępna jest tylko 2 razy w tygodniu kalendarzowym. W tym wypadku każdy z kierowców może prowadzić pojazd 10h

Kierowca A Kierowca B
4,5 godziny jazdy Dyspozycyjność
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) 4,5 godziny jazdy
4,5 godziny jazdy Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny)
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) 4,5 godziny jazdy
1 godzina jazdy Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny)
Dyspozycyjność (w tym 45 min przerwy wymaganej po przejechaniu 4,5 godziny) 1 godzina jazdy
Odpoczynek dzienny 9 godzin Odpoczynek dzienny 9 godzin

Jak łatwo można zauważyć w tym wariancie nie robimy przerw 45min ponieważ dyspozycyjność drugiego kierowcy podczas jazdy jest traktowana jako przerwa w jeździe ciągłej. Wystarczy nam zamiana kierowców po 4,5 godz. na przykład na 45 minut.

Jak sprawa ma się jeżeli podróżujemy promem?

Możemy skorzystać z podzielenia odpoczynku, ale wtedy musimy zrobić łącznie 11h pauzy. Możemy rozliczyć to jako odpoczynek regularny, który jest odbierany w dwóch częściach (przykład: kilka godzin przed wjazdem na prom oraz reszta czasu na promie).

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułZałoga jednoosobowa
Następny artykułRodzaje magazynów
Portal dla ludzi z pasją! Takie motto przyświeca nam w codziennej pracy. MłodziLogistycy.pl to portal dla tych, dla których logistyka to przyszły zawód. Również dla tych, którzy już praktykują w zawodzie, ale pragną śledzić bieżące wydarzenia z branży logistycznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię