Czas pracy kierowcy jest zgodny z konwencją AETR, a także ustawą o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 roku. Dotyczy to pojazdów gdzie ich dmc (dopuszczalna masa całkowita) przekracza 3,5t.

Kierowca pomiędzy dwoma okresami dziennego odpoczynku lub między okresem dziennego i tygodniowego odpoczynku może prowadzić pojazd maksymalnie 9h. Możemy jednak przedłużyć czas jazdy do 10h, ale tylko 2 razy w każdym tygodniu.
Kierowca po 6 dniach pracy musi wziąć tygodniowy okres odpoczynku.

W praktyce wygląda to tak:

Maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu 6 dni (tygodniowy czas pracy) wynosi:

56 godzin

4 x 9h – 4 dni po 9h normalnego czasu pracy
2 x 10h – 2 dni po 10h wydłużonego czasu pracy

Maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu 12 dni (dwutygodniowy czas pracy) wynosi:

90 godzin

8 x 9h – 8 dni po 9h normalnego czasu pracy
2 x 10h – 2 dni po 10h wydłużonego czasu pracy

Kierującemu po przejechaniu 4,5h przysługuje przerwa, która wynosi 45min. Jednak jest możliwość podzielenia tej przerwy na dwie tj.:

1 przerwa dłuższa – 30min
2 przerwa krótsza – 15min

Kierowca, który przejechał w ciągu dnia 9h ma prawo do odpoczynku wynoszący:

11 godzin

Jednak według prawa możemy go skrócić maksymalnie 3 razy w tygodniu do

9 godzin

Występują również jeszcze inne okoliczności gdzie można podzielić dobowy odpoczynek. Jedną z nich jest podróż na promie, która musi trwać minimum 3h wtedy możemy odjąć ten czas od dobowego odpoczynku. Przykład:
prom Rzym – Sardynia czas płynięcia to 5h30min (zdarza się dłużej)

Wtedy od 11h możemy odjąć sobie czas spędzony na promie czyli 5h30min w takim przypadku dobowego odpoczynku zostanie nam 5h30min.

A co jeżeli prom płynie mniej niż 3h? Np. trasa trwa 2,5h? Co wtedy?

Niestety tutaj tego czasu nie możemy wliczyć sobie do przerwy dobowej. Możemy na naszym tachografie zaznaczyć opcję przerwa (pauza). W tachografach cyfrowych istnieje również opcja prom/pociąg (tachograf zapiszę tą czynność jako pauzę).

Oznaczenie pracy kierowcy (aktywności):

 

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJednostki ładunkowe
Następny artykułZałoga dwuosobowa
Portal dla ludzi z pasją! Takie motto przyświeca nam w codziennej pracy. MłodziLogistycy.pl to portal dla tych, dla których logistyka to przyszły zawód. Również dla tych, którzy już praktykują w zawodzie, ale pragną śledzić bieżące wydarzenia z branży logistycznej.

2 KOMENTARZE

  1. Brakuje informacji o czasie pracy (praca jako młoteczki) + jazdy (łącznie czas aktywności kierowcy) który maksymalnie może wynosić 6 godzin a później kierowca musi zrobić przerwę 30 lub 45 minut.
    Dodatkowo brakuje info o łącznym czasie jazdy w ciągu dwóch tygodni (90h)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię