Na rynku flot samochodowych wynajem długoterminowy odsadził inne firmy finansowania. Umowy tego rodzaju są coraz popularniejsze także w przypadku wózków widłowych – na Zachodzie, ale także i u nas.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w pierwszym kwartale br. po raz kolejny odnotowano wzrosty popularności wynajmu długoterminowego samochodów. Tempo rozwoju tego rynku wyniosło na koniec pierwszego kwartału 15,1% r/r, co oznacza, że w porównaniu do ubiegłego roku było wyższe niemal o dwa punkty procentowe. Co więcej, liczba aut osobowych zakupionych na potrzeby wynajmu wzrosła o 26,4%. To ponad 2,5 krotnie więcej niż pozostałe formy finansowania razem wzięte. Choć nie dysponujemy analogicznymi danymi odnośnie flot intralogistycznych, informacje płynące z rynku świadczą o występowaniu trendu wznoszącego również w ich przypadku. Dobrym zagranicznym przykładem jest holenderskie przedsiębiorstwo handlowe Jongeneel. Podobnych inwestycji nie brakuje także na naszym rynku.

Sytuacja wyjściowe w Jongeneel

Koninklijke Jongeneel to jeden z największych dostawców materiałów budowlanych na holenderskim rynku z 45 sklepami oraz centrami dystrybucyjnymi działającymi przy siedmiu z nich. Przed modernizacją flota intralogistyczna firmy liczyła łącznie około 135 wózków różnych typów i producentów. Jako że przeciętna żywotność pojazdu wynosiła w przedsiębiorstwie około 10 lat, każdego roku powinno się wymieniać kilkanaście z nich. Ograniczenie budżetu inwestycyjnego w pierwszej dekadzie XXI wieku sprawiło jednak, że transport wewnętrzny realizowano w oparciu o coraz starsze maszyny. Skutkowało to zwiększeniem częstotliwości interwencji serwisowych, a w efekcie pogorszeniem dostępności i wydajności wózków. Sytuacja ta stała się punktem wyjścia do wdrożenia rozwiązań odpornych na tego rodzaju zjawiska.

Dobrze wykorzystana sytuacja

Poprawa koniunktury w drugiej dekadzie po roku dwutysięcznym przyniosła możliwość modernizacji. Nauczeni doświadczeni ostatnich lat, decydenci w Jongeneel postawili na maszyny charakteryzujące się dłuższym cyklem życia i długimi okresami międzyserwisowymi. Dodatkowo dobrano formę finansowania, w której sprawność pojazdów gwarantowana jest przez dostawcę. – W centrach dystrybucyjnych dostępność wózków i stopień, w jakim możemy na nich polegać, są kluczowymi czynnikami decyzyjnymi. Mając to w głowie, po raz pierwszy zamiast kupić maszyny, skorzystaliśmy z opcji wynajmu. Umowa typu Full Service gwarantuje sprawność wózków w każdym momencie. W razie usterki, technicy zobowiązani są do bezzwłocznej interwencji. Co więcej, wszystko to ujęte jest w niezmiennym niezależnie od sytuacji abonamencie. Koszty są więc przejrzyste i przewidywalne – mówi Co Valckx menadżer ds. logistyki Jongeneel. – Elektryczne wózki STILL, które dołączyły do naszej floty, mają wystarczającą moc, by poradzić sobie z transportem materiałów budowlanych, rzadziej się psują i są oszczędne. Długofalowo to bardzo opłacalna inwestycja – dodaje.

Efekty wdrożenia

Najważniejszą w kontekście wyznaczonych celów zmianą było przekazanie dostawcy odpowiedzialności za stan techniczny wózków. Dzięki temu menadżerowie mogą skupić się na swojej pracy. W razie gdy coś jest nie tak, dzwonią do swojej osoby kontaktowej, która koordynuje interwencję serwisową. – Wygoda, bezpieczeństwo i święty spokój – korzyści wynikające z zawarcie umowy Full Service są coraz częściej doceniane przez naszych kontrahentów. Wynajem długoterminowy, w którym dopowiadamy za stan techniczny wózków zyskuje w związku z tym na popularności – mówi Przemysław Wlazeł, Dyrektor Działu Klientów Strategicznych STILL Polska. – To rozwiązanie korzystne dla wszystkich stron. I klient, i dostawca mają pewność stałej kwoty abonamentu. Postrzegając koszty długofalowo, stosujemy przy tym wyrafinowane rozwiązania prewencyjne i diagnostyczne, maksymalizując dostępność wózków. Z czasem ten rodzaj finansowania floty ma szansę stać się dominującym również w naszym kraju – przewiduje. Prócz zwiększenia wydajności czynności przeładunkowych i ogólnego funkcjonowania procesów transportowych w centrach dystrybucyjnych Jongeneel, kontrahent wskazał jako pozytywne zmiany większe niż w przypadku pojazdów spalinowych precyzję i komfort jazdy, ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz CO2, a także poprawę bezpieczeństwa pracy dzięki oferowanym w standardzie systemom i rozwiązaniom.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię