Nowoczesny
klient na zakupach nie kieruje się wyłącznie ceną. Usiłuje raczej połączyć
rozsądek z emocjami. Coraz częściej ma świadomość, że płacenie jest niczym
głosowanie. Decydując się na dany produkt, może poprzeć firmę ekologiczną i
odpowiedzialną społecznie lub przeciwnie – przyczynić się do niszczenia
środowiska. Na szczęście firmy coraz częściej zaczynają brać ten aspekt pod
uwagę.

Byłoby wspaniale, gdyby wszystkie
przedsiębiorstwa z zaangażowaniem dbały o naszą planetę, a najlepiej robiły to,
kierując się jedynie szlachetnymi pobudkami. W praktyce jest trochę inaczej –
owszem, świadomość zagrożeń związanych z degradacją środowiska rośnie i zapewne
coraz wrażliwsze stają się także osoby decyzyjne w przedsiębiorstwach. Jednak w
biznesie wciąż bardziej liczą się zyski. Dlatego pro-ekologiczne argumenty,
które mogą  w największym stopniu wpłynąć
na realne działania przedsiębiorstw, to te, które odwołują się do możliwych
oszczędności lub do wyborów klientów.

Ekologia
się opłaca!

Dobra wiadomość jest taka, że
również te ostatnie kwestie sprzyjają ekologii. Działając oszczędniej,
zazwyczaj w większym stopniu chronimy środowisko – ekologia po prostu się
opłaca! Z kolei rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów powoduje, że firmy,
które już dziś nie staną się bardziej odpowiedzialne, w niedługim czasie zaczną
być pomijane przez klientów. Coraz więcej osób zwraca bowiem uwagę na to, aby
swoimi wyborami (również zakupowymi) nie przyczyniać się do degradacji
środowiska. 

Dla firm bardziej zrównoważone
podejście oznacza nowe wyzwania. Powinny one bowiem uwzględnić konieczność
włączenia do swoich strategii oraz codziennych działań: edukacji ekologicznej
(zarówno pracowników, jak i klientów), przestrzegania zasad zero waste (czyli wytwarzać
jak najmniej odpadów), czy też unikania stosowania produktów, które byłyby
używane jednorazowo.

Nie muszą być to jednak działania
bezinteresowne – wartość firmy, która wykazuje zaangażowanie społeczne, może
dzięki temu wyraźnie wzrosnąć. Po pierwsze, z powodów wizerunkowych. Po drugie
dlatego, że mając do wyboru dwa podobne produkty, świadomy klient wybierze ten
bardziej eko. A po trzecie – rośnie grupa klientów deklarujących, że za produkt
ekologiczny są w stanie zapłacić więcej.

Zrównoważone
działania w logistyce

Zrównoważone podejście do ochrony
środowiska powinno objąć wszystkie aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Dotyczy to nie tylko samego produktu i opakowania, ale również kwestii, o
których często się zapomina, takich jak chociażby ekspozytory produktów w
sklepach (nazywane także materiałami POS lub POSM).

Na ekologię (oraz koszty) wpływ
może mieć niemal wszystko – od etapu projektu, przez produkcję, magazynowanie,
czy transport. Dwa identycznie wyglądające stojaki, na których eksponuje się
produkty w sklepie podczas promocji, mogą mieć zupełnie inną budowę. Ekspozytor
„tradycyjny” zostanie zazwyczaj wyprodukowany z tworzywa sztucznego. Ten
bardziej ekologiczny będzie natomiast zbudowany ze sklejki lub tektury, bez
użycia folii, a do tego może być zaprojektowany w taki sposób, aby po wymianie
tylko kilku elementów można było wykorzystać go ponownie, w ramach zupełnie
innej akcji. Na oszczędności wpływ może mieć także to, czy dany ekspozytor jest
składany – jeśli tak, zajmie mniej miejsca podczas magazynowania oraz
transportu.

Jak jednak sprawdzić, czy
materiały POS danej firmy będą odpowiednio zoptymalizowane pod kątem ekologii? Niedługo
w Polsce pojawi się rozwiązanie, które to umożliwi.

– Już wkrótce udostępnimy naszym
klientom Ekokalkulator – aplikację, która pozwala przeanalizować konkretne ekspozytory
produktów i podobne nośniki reklamy pod kątem ich wpływu na środowisku
naturalne – mówi Urszula Rąbkowska z firmy XBS Group, wyspecjalizowanej w
logistyce materiałów POS. – Aplikacja może być pomocna już w fazie projektowania
i planowania. Poza tym firmy, które dbają o środowisko poprzez odpowiedzialne
zarządzanie ekspozytorami produktów w sieci sprzedaży, mogą starać się o
certyfikat „ekoPOSytywni”. Wydajemy go tylko tym producentom, których nośniki
reklamowe spełnią surowe warunki – podkreśla.

Biznes
coraz bardziej zaangażowany

Warto wspomnieć, że działania przedsiębiorstw na rzecz równowagi ekologicznej są coraz bardziej doceniane przez sam biznes. Świadczy o tym chociażby zorganizowana w zeszłym roku po raz pierwszy konferencja Sustainability Confex 2019. Celem tego spotkania było zainspirowanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży FMCG (produktów szybko zbywalnych) do wykorzystywania zrównoważonego rozwoju w dziale  produkcji, opakowań i logistyki. Właśnie podczas tej konferencji nagrodzone zostały firmy, które w największym stopniu koncentrują się w swoich działaniach na łączeniu biznesu z ekologią. Wśród nagrodzonych znalazła się także firma XBS Group, która otrzymała nagrodę Sustainability Solution Provider Award w kategorii Transformacja Łańcucha Dostaw.

– Materiały reklamowe odgrywają
ważną rolę we wsparciu sprzedaży, ale stanowią też obciążenie dla środowiska,
dlatego naszym celem jest ich eko-optymalizacja w całym łańcuchu dostaw – mówi
Urszula Rąbkowska. – W związku z tym zainicjowaliśmy akcję „ekoPOSytywni”.
Celem projektu jest promocja zrównoważonego i odpowiedzialnego zarządzania
materiałami reklamowymi. Podjęliśmy wiele działań, m.in. rozpoczęliśmy debatę
dotyczącą optymalizacji w obszarze POS, a w przyszłym roku planujemy konkurs
dla studentów – dodaje.

Im więcej firm, instytucji, ale
też osób indywidualnych zaangażuje się w pozytywne zmiany na rzecz ekologii,
tym lepiej dla wszystkich. Przedsiębiorstwa, która zaczną na każdym etapie
redukować swój ślad węglowy, dzięki odpowiedzialnym działaniom udowodnią, że są
warte zaufania, jakim obdarzają je klienci. Wzmocni to ich wizerunek i zapewne
podniesie ich wartość, ale co najważniejsze – pozytywnie wpłynie na stan naszej
planety.

Bardzo prawdopodobne, że jesteśmy
ostatnim pokoleniem, które może ocalić Ziemię. A skoro tak – nie możemy
ignorować odpowiedzialności, jaka stoi przed nami wszystkimi. Ta
odpowiedzialność dotyczy nie tylko każdego mieszkańca planety z osobna, ale
także przedsiębiorstw, a w największym stopniu tych, które działają na dużą
skalę. W przypadku dużej firmy każdy najmniejszy proces jest powielany miliony
razy, a więc ma też potężny wpływ na środowisko.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię