Tradycja sięgająca lat 30. XX wieku i pasja do
łączenia ziół według ściśle strzeżonego przepisu – to fundamenty sukcesu
szwajcarskiego producenta wyrobów ziołowych Ricola. Dziś firma sprzedaje swoje
produkty na wszystkich kontynentach, a za zapewnienie sprawnej logistyki
odpowiada międzynarodowy operator logistyczny Dachser.

Ricola jest szwajcarska nie tylko z nazwy, ale też z
natury: uprawa, przetwarzanie ziół oraz wszelkie kolejne etapy powstawania
produktów odbywają się na rodzimym terenie firmy, a dokładniej w mieście
Laufen. Tam też pracuje 430 spośród ok. 500 osób, które firma zatrudnia na
całym świecie. Historia rodzinnego przedsiębiorstwa, któremu obecnie przewodzi
reprezentant czwartego pokolenia, Raphael Richterich, rozpoczęła się w 1930
roku. Dziś jest to już jeden z najbardziej innowacyjnych producentów słodyczy w
skali globalnej, a jednocześnie międzynarodowa marka reprezentująca szwajcarski
kunszt. Znaczna większość, bo ok. 90% produktów Ricola, trafia na eksport do
ponad 50 państw na całym świecie. Najwięcej ziołowych kropli, pastylek na
kaszel czy herbat instant dostarczanych jest do Stanów Zjednoczonych, Niemiec,
Francji i Włoch. Firma jest także liderem na azjatyckich rynkach: w Singapurze
i Hongkongu.

Obecność na wszystkich kontynentach wymaga zapewnienia
doskonałej logistyki. Dlatego też w 2008 roku Ricola nawiązała współpracę z
Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. Od tamtego czasu operator dba o
sprawną dystrybucję towarów firmy w ujęciu globalnym.

„Szukaliśmy doświadczonego i niezawodnego partnera,
który umożliwiłby nam maksymalną kontrolę nad procesami logistycznymi w oparciu
o swoją sieć oraz systemy IT. W przypadku Dachser od samego początku czuliśmy,
że jesteśmy w dobrych rękach i możemy liczyć na pełne zrozumienie naszych
potrzeb. I to nie tylko ze strony szwajcarskich struktur firmy, ale również w
obu Amerykach i na Dalekim Wschodzie, gdzie trafia duża część naszego eksportu”
–  wyjaśnia  Jochen Layer,
wiceprezes ds. fulfillmentu w Ricola AG.

Bezbłędna logistyka na każdym etapie łańcucha dostaw
jest bardzo istotna dla firmy Ricola. Produkty przedsiębiorstwa zostały
sklasyfikowane przez Swissmedic –
szwajcarski organ nadzorujący leki i produkty medyczne – jako lek
dostępny bez recepty. Dlatego też, z uwagi na specyfikę wyrobów Ricola, tak
ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności od chwili produkcji aż po dostawę
do odbiorców, co zapewnia Dachser.

„Już od samego początku było widać
wyraźne dopasowanie kulturowe między Ricola i Dachser” – przyznają w
zgodzie Jochen Layer oraz Samuel Haller, dyrektor generalny Dachser Air
& Sea Logistics w Szwajcarii. Layer podkreśla, że podstawą
długoterminowej i trwałej współpracy jest wzajemne zaufanie, uczciwość i pasja
do innowacji. Partnerstwo Ricola i Dachser, które rozwija się już od
ponad dziesięciu lat, jest potwierdzeniem tej teorii. „Zawsze możemy być
ze sobą szczerzy w kontekście naszych wzajemnych oczekiwań”, mówi
Layer. Takie podejście przyczyniło się do stopniowego zwiększania
integracji obu firm, które stale pracują nad wzmocnieniem przejrzystości
wewnętrznych procesów. W 2012 r. Dachser przejął odpowiedzialność za
zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw w imieniu Ricola. „To przejaw
ogromnego zaufania, a jednocześnie poważne zobowiązanie” – mówi
Bruno Zwiker, kierownik ds. frachtu morskiego w Dachser Air & Sea
Logistics w Szwajcarii.

Ricola i Dachser pracują obecnie nad dalszym
usprawnianiem dystrybucji na głównych rynkach w Azji i Ameryce Północnej, a
także przyspieszeniem dostaw do Ameryki Środkowej i Południowej, które będą
teraz wspierane przez centrum logistyczne w Panamie. Wydajność niezbędnych
procesów IT zapewnia system zarządzania transportem Othello, służacy za
„cyfrowy szkielet” globalnie połączonych usług logistycznych. „Oferujemy
naszym klientom pełną przejrzystość w zakresie transportu produktów
z Laufen do Stanów Zjednoczonych. Korzystamy również z usług
różnych przewoźników, by zagwarantować dostęp do przestrzeni ładunkowej. Dzięki
temu Ricola może też skracać czas przechowywania towarów w magazynach –
mówi Bruno Zwiker. Samuel Haller dodaje, że rozwiązanie „one-stop-shop”, polegające
na powierzeniu kompleksowej obsługi logistycznej jednemu partnerowi, jest
korzystne dla wszystkich stron zaangażowanych w obsługę łańcucha dostaw.
Nie musząc zajmować się logistyką, Ricola może w pełni koncentrować się na
potrzebach swoich klientów.

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułFirmy muszą być bardziej ekologiczne
Portal dla ludzi z pasją! Takie motto przyświeca nam w codziennej pracy. MłodziLogistycy.pl to portal dla tych, dla których logistyka to przyszły zawód. Również dla tych, którzy już praktykują w zawodzie, ale pragną śledzić bieżące wydarzenia z branży logistycznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię