Czas pracy kierowcy jest zgodny z konwencją AETR, a także ustawą o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 roku. Dotyczy to pojazdów gdzie ich dmc (dopuszczalna masa całkowita) przekracza 3,5t.
Kierowca pomiędzy dwoma okresami dziennego odpoczynku lub między okresem dziennego i tygodniowego odpoczynku może prowadzić pojazd maksymalnie 9h. Możemy jednak przedłużyć czas jazdy do 10h, ale tylko 2 razy w każdym tygodniu.
Kierowca po 6 dniach pracy musi wziąć tygodniowy okres odpoczynku.
W praktyce wygląda to tak:
Maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu 6 dni (tygodniowy czas pracy) wynosi:
56 godzin
4 x 9h – 4 dni po 9h normalnego czasu pracy
2 x 10h – 2 dni po 10h wydłużonego czasu pracy
Maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu 12 dni (dwutygodniowy czas pracy) wynosi:
90 godzin
8 x 9h – 8 dni po 9h normalnego czasu pracy
2 x 10h – 2 dni po 10h wydłużonego czasu pracy
Kierującemu po przejechaniu 4,5h przysługuje przerwa, która wynosi 45min. Jednak jest możliwość podzielenia tej przerwy na dwie tj.:
1 przerwa dłuższa – 30min
2 przerwa krótsza – 15min
Kierowca, który przejechał w ciągu dnia 9h ma prawo do odpoczynku wynoszący:
11 godzin
Jednak według prawa możemy go skrócić maksymalnie 3 razy w tygodniu do
9 godzin
Występują również jeszcze inne okoliczności gdzie można podzielić dobowy odpoczynek. Jedną z nich jest podróż na promie, która musi trwać minimum 3h wtedy możemy odjąć ten czas od dobowego odpoczynku. Przykład:
prom Rzym – Sardynia czas płynięcia to 5h30min (zdarza się dłużej)
Wtedy od 11h możemy odjąć sobie czas spędzony na promie czyli 5h30min w takim przypadku dobowego odpoczynku zostanie nam 5h30min.
A co jeżeli prom płynie mniej niż 3h? Np. trasa trwa 2,5h? Co wtedy?
Niestety tutaj tego czasu nie możemy wliczyć sobie do przerwy dobowej. Możemy na naszym tachografie zaznaczyć opcję przerwa (pauza). W tachografach cyfrowych istnieje również opcja prom/pociąg (tachograf zapiszę tą czynność jako pauzę).
Oznaczenie pracy kierowcy (aktywności):
Brakuje informacji o czasie pracy (praca jako młoteczki) + jazdy (łącznie czas aktywności kierowcy) który maksymalnie może wynosić 6 godzin a później kierowca musi zrobić przerwę 30 lub 45 minut.
Dodatkowo brakuje info o łącznym czasie jazdy w ciągu dwóch tygodni (90h)
Dziękujemy za sugestie i jak najszybciej poprawimy nasze niedociągnięcia 🙂