Otwarty w kwietniu tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku otrzymał imię zmarłego w maju b. metropolity gdańskiego abp. Tadeusza Gocłowskiego – zdecydowali w czwartek gdańscy radni. Tunel jest częścią Trasy Słowackiego, która łączy gdański port lotniczy z portem morskim.

Uchwała w tej sprawie, której projektodawcą był prezydent miasta Paweł Adamowicz, została przyjęta jednogłośnie przez 31 obecnych na sesji radnych (gdańska rada składa się z 34 osób – 22 radnych PO i 12 – PiS).

„Nie tak dawno z dużym smutkiem żegnaliśmy metropolitę gdańskiego ks. abp. Tadeusza Gocłowskiego i mógłbym moje uzasadnienie na tym zakończyć. Mamy świeżo w pamięci jego zaangażowanie od lat 80. XX wieku, poprzez lata 90. – wspieranie „Solidarności”, jego udział w przygotowaniach do rozmów Okrągłego Stołu” – mówił Adamowicz uzasadniając swój wniosek. Dodał, że „trudno sobie wyobrazić przyszłą historię Gdańska, bez rozdziału na temat abp. Tadeusza Gocłowskiego”.

Tadeusz Gocłowski urodził się 16 września 1931 roku w Piskach, gdzie rodzice zakupili gospodarstwo rolne, po powrocie z emigracji w USA.

31 grudnia 1984 r. po śmierci biskupa Lecha Kaczmarka został mianowany na biskupa gdańskiego. Od 25 marca 1992 r. był arcybiskupem metropolitą gdańskim. Sprawowanie urzędu zakończył 26 kwietnia 2008 r. Był jednym z przedstawicieli Kościoła, który w latach 1988-89 brał udział w rozmowach strony opozycyjnej z władzami PRL w Magdalence przygotowującymi do obrad Okrągłego Stołu. W 2011 roku odznaczony został Orderem Orła Białego. 28 kwietnia br. gdańscy radni przyznali mu tytuł honorowego obywatela miasta Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą został oddany do użytku 24 kwietnia. Ma długość 1,4 km i przebiega na głębokości – w najniższym miejscu – prawie 35 m. Będąc częścią Trasy Słowackiego łączącej gdański port lotniczy z portem morskim, tunel pozwolił na pokierowanie ruchem dużych ciężarówek tak, by omijały one ścisłe centrum Gdańska.

Koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem to 885 mln zł brutto; w 85 proc. inwestycja była dofinansowana z funduszy UE. Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę oraz trudności techniczne.

 


źródło: gospodarkamorska.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię