Współczesny magazyn nie jest wstanie funkcjonować bez urządzeń transportowych, gdzie przy ich pomocy przemieszczanie ładunków jest ułatwione. Dzięki nim od rozładunku przez przyjęcie dostawy, piętrzenie, kompletowanie po załadunek są one niezbędne.
Środki transportu możemy podzielić na dwie grupy:
środki transportowe wewnętrzne ręczne
Takie które jeżdżą przy pomocy siły ludzkiej i do takich zaliczamy:
wózki platformowe
Są to najbardziej popularne oraz uniwersalne urządzenia transportowe stosowane w magazynach do ręcznego przemieszczania ładunków. Różnią się wymiarami platformy, różnymi udźwigami, a także innymi konstrukcjami
wózek platformowy z burtą 1200×800 (nośność do 400kg)
Źródło: http://www.e-promag.pl
Wózek platformowy dwuburtowy (nośność do 500kg)
Źródło: http://www.e-promag.pl
Wózek platformowy z 4 ściankami drucianymi (nośność do 500kg)
Źródło: http://www.pronar.com.pl
wózki unoszące widłowe
Są to najbardziej uniwersalne urządzenia do przemieszczania ładunków lekkich. Ich konstrukcja umożliwia przemieszczenie ładunków wyposażonych w element dystansowy między podłogą, a ładunkiem, a ich unoszenie możliwe jest na 100mm. Nośność takich wózków waha się od 600kg do 2500kg. Ich potoczna nazwa to “piesek” lub “paleciak”. Mogą być również wyposażone w ekran do odczytu wagi jaka jest na wózku, a także drukarki, które dokonują odczytu i drukują etykiety z wynikiem pomiaru, daty, kodu towaru.
Wózek widłowy ręczny
Źródło: http://www.paleciaki.pl
Wózek widłowy ręczny z ekranem
Źródło: http://www.promag.pl
wózki podnośnikowe widłowe
Stosuje się je w magazynach, w których składujemy ładunki o niewielkiej przepustowości magazynu, czyli małej liczbie przyjęć i wydań jednostek na jedną zmianę roboczą. Wózki te posiadają ręczny napęd mechanizmu podnoszenia, a także napęd silnika elektrycznego zasilanego przewodem elektrycznym lub z baterii akumulatorów.
Wózek paletowy z masztem podnoszący ładunki o masie 1000 kg
Źródło: http://www.e-promag.pl
Drugą grupą są środki transportu wewnętrznego mechaniczne. Do tej grupy należą:
ciągniki z przyczepami
Są to urządzenia transportowe stosowane do przemieszczania ładunków w magazynie na większe odległości. Zasilane są napędem z akumulatora (w magazynach zamkniętych) lub napędem spalinowym (do pracy w magazynach otwartych lub wiatach).
Ciągnik z przyczepami
Źródło: https://www.hsmsearch.com
wózki platformowe
Są bardzo popularne, bardzo często stosuje się je do transportu surowców, podzespołów, wyposażenia, ciężkich narzędzi. Są nie do zdarcia. Zasilane poprzez napęd akumulatorowy w pomieszczeniach zamkniętych oraz z silnikiem spalinowym (takie wózki muszą mieć zamykaną kabinę dla operatora).
wózek platformowy akumulatorowy
Źródło: http://www.glowny-mechanik.pl
wózki widłowe unoszące
Są napędzane poprzez akumulator i stosowane na frontach przeładunkowych ciężkich ładunków. Operator steruje takim wózkiem poprzez dźwignie wyposażoną w przyciski sterujące ruchami podnoszenia, opuszczania wideł oraz jazdy do przodu oraz tyłu.
wózek unoszący widłowy akumulatorowy prowadzony
Źródło: http://www.jungheinrich.pl
wózki widłowe podnośnikowe uniwersalne
Są stosowane do przeładunków, przewozów czy piętrzenia jednostek ładunkowych. Ich napędem może być akumulator, silnik wysokoprężny lub silnik na gaz. Ze względu na swoją budowę kierowca siedzi na fotelu w kabinie zabezpieczonej w kratę ochronną górną lub z kabiną zamykaną. W klasie EX takie wózki są dostosowane do pracy w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem. Występują w dwóch wersjach z masztem czołowym oraz masztem wewnętrznym wysuwnym.
Najbardziej uniwersalnymi wózkami są wózki podnośnikowe czołowe. Ich maszty są teleskopowe i są budowane w 3 typach:
– maszt Hi-Lo – jest on niski umożliwia wjazd do wagonu kolejowego, kontenera czy ciągnika siodłowego w celu jego rozładunku,
– maszt dupleks – posiada dwa maszty teleskopowe, umożliwia piętrzenie jednostek ładunkowych do wysokości 4,5m,
– maszt tripleks – posiada trzy maszty teleskopowe, umożliwia piętrzenie jednostek ładunkowych do wysokości 6,5m.
wózek podnośnikowy z masztem czołowym
Źródło: http://www.promag.pl
wózek podnośnikowy z masztem wewnętrznym wysuwnym
Źródło: http://www.idealbhp.pl
wózki podnośnikowe specjalne
Są budowane jako wózki:
– boczne czyli przystosowane do dłużycowych ładunków
wózek podnośnikowy specjalny boczny (udźwig: 1500-2500 kg)
Źródło: http://promag.pl
– terenowe czyli przystosowane do pracy w warunkach nieutwardzonej nawierzchni
wózek widłowy terenowy
Źródło: http://manitou.pl
– przeznaczone do pracy w wąskich korytarzach międzyregałowych – cechą charakterystyczną jest to, że piętrzą i przemieszczają jednostki ładunkowe w korytarzu międzyregałowym w ustawieniu wzdłużnym
wózek widłowy specjalny boczny
Źródło: http://www.promag.pl
wózek z widłami obrotowo-przesuwnymi
Źródło: http://http://www.wozkiwidlowe.ovh
wózek z widłami oborotowo-przesuwnymi może podejmować ładunek z 3 stron (od czoła, z lewej i prawej strony). Operator razem z widłami porusza się do góry i w dół aby łatwiej i szybciej umieścić ładunek na miejscu.
układnice regałowe
Są to urządzenia stosowane w magazynach wysokiego składowania w gniazdach regałowych, a także do wykonywania czynności kompletacyjnych. Buduje się układnice jednokolumnowe (do wysokości 15m), a także dwukolumnowe (powyżej 15m). Natomiast maksymalna wysokość układnicy dwukolumnowej wynosi 54m. Są one budowane jako:
– układnice kompletacyjne,
– układnice do piętrzenia jednostek ładunkowych,
– układnice wielofunkcyjne do kompletacji oraz piętrzenia jednostek ładunkowych.
układnica wielofunkcyjna do składowania pełnych jednostek ładunkowych
https://www.mecalux.pl
suwnice magazynowe pomostowe
Są urządzeniami pracującymi w halach magazynowych zaprojektowane tak aby były dostosowane do pracy tych urządzeń. Suwnice budowane są jako:
– suwnice pomostowe uniwersalne ze zbloczem hakowym – stosujemy je do przeładunków, przemieszczania oraz piętrzenia dużych i ciężkich ładunków dłużycowych, mają udźwig od 1,6 t do 10t,
– suwnice pomostowe kolumnowe widłowe – stosuje się je do przemieszczania i piętrzenia jednostek ładunkowych.
suwnica pomostowa uniwersalna ze zboczem hakowym
Źródło: https://www.hak.com.pl
suwnica pomostowa kolumnowa widłowa
Źródło: https://www.hak.com.pl
przenośniki
To środki transportowe, które mają ograniczony zasięg, pracują ruchem ciągłym, przerywanym albo cyklicznym. Dzielimy je na:
– cięgnowe – taśmowe, członowe, kubełkowe, łańcuchowe,
– bezcięgnowe – grawitacyjne, wstrząsowe, śrubowe, wałkowe, rolkowe,
– z czynnikiem nośnym – hydrauliczne, pneumatyczne.
przenośnik taśmowy (cięgnowy)
Źródło: http://http://wikoma.pl
przenośnik rolkowy (bezcięgnowe)
Źródło: http://www.pl.all.biz
przenośnik wstrząsowy/wibracyjny do sortowania
Źródło: http://www.tsn.com.pl
przenośnik o napędzie hydraulicznym
Źródło: http://http://www.bartniktwr.pl
przenośnik pneumatyczny
Źródło: http://www.szm.com.pl