Incoterms (International Commercial Terms) czyli Międzynarodowe Reguły Handlu. Jest to nic innego jak zbiór międzynarodowych reguł, które określają warunki sprzedaży, których stosowanie jest szeroko przyjęte na całym świecie. Reguły te możemy podzielić na koszty oraz odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę, a także odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu. Incoterms odnoszą się do Konwencji ONZ dotyczącej Kontraktów dla Międzynarodowej Sprzedaży Dóbr. Zostały one po raz pierwszy opublikowane w 1936 roku i wielokrotnie je nowelizowano. Ostatnia wydana wersją to Incoterms 2020.
Grupa C (Main Carriage Paid) czyli sprzedający zawiera umowę przewozu i ponosi jego koszty. Sprzedający jest również zobowiązany do dokonania odprawy celnej eksportowej. Ryzyko zostaje przeniesione na kupującego w momencie nadania towaru. Wszelkie dodatkowe, wynikłe po załadunku, koszty związane z transportem oraz innymi zdarzeniami obciążają kupującego.
CFR
Cost and Freight … named destination port (Koszt i fracht … oznaczony port przeznaczenia).
Sprzedający nie ma obowiązku ponoszenia kosztów ubezpieczenia (od momentu załadunku w porcie nadania), koszty ubezpieczenia leżą po stronie kupującego, organizuje transport, ponosi koszty transportu towaru oraz jest zobowiązany do odprawy celnej. Dostawa zostaje zrealizowana w momencie załadunku towaru na statek armatora wskazanego przez sprzedającego.
CIF
Cost, Insurance and Freight … named destination port (Koszt, ubezpieczenie i fracht … oznaczony port przeznaczenia).
W tym przypadku sprzedający również jest odpowiedzialny za opłacenie i zawarcie umowy ubezpieczenia towaru na rzecz kupującego jak również jak w przypadku CFR opłaca koszt i fracht. Warunki CFR i CIF dotyczyć mogą wyłącznie transportu morskiego oraz wodnego śródlądowego.
CPT
Carriage Paid To … named destination port (Przewoźne opłacone do … określonego miejsca przeznaczenia).
Jest to odpowiednik CFR w transporcie innym niż wodnym śródlądowym i morskim (w tym multimodalnym).
CIP
Carriage and Insurance Paid to … named destination port (Przewoźne i ubezpieczenie opłacone do … określonego miejsca przeznaczenia).
Jest to odpowiednik CIF w transporcie innym niż wodnym śródlądowym i morskim (w tym multimodalnym)
Grupa D (Arrival) czyli sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru do określonego miejsca lub portu przeznaczenia.
DAP
Delivered at Place (dostarczone do miejsca)
Sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek jest w gestii kupującego. DAP zastępuje dotychczas stosowane DAF, DES i DDU.
DDP
Delivered Duty Paid … named destination place (dostarczone, cło opłacone … oznaczone miejsce przeznaczenia).
Najszersza odpowiedzialność oraz zakres czynności sprzedającego spośród powyższych zasad. Sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyka związane z towarem do momentu dostarczenia do oznaczonego miejsca przeznaczenia.
Delivered At Place Unloaded (dostarczone do miejsca, rozładowane).
Ex Works … named place (z zakładu … oznaczone miejsce).
Oznacza najmniejsze zaangażowanie i odpowiedzialność sprzedającego. Dostawa towaru zostaje uznana za dokonaną w momencie wydania i postawienia towaru do dyspozycji strony kupującej w danym oznaczonym miejscu, bez zobligowania sprzedającego do dalszych czynności.
Free Carrier … named place (Franco statku … określone miejsce).
Sprzedający ponosi koszty załadunku towaru i transportu oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi skazanemu przez stronę kupującą w oznaczonym miejscu. Towar zostaje uznany za dostarczony w momencie załadunku i to w tym momencie następuję przeniesienie ryzyka utraty lub uszkodzenia towaru na kupującego.
Free Alongside Ship … named loading port (Franco wzdłuż burty statku … określony port załadunku).
Odpowiedzialność za transport oraz ryzyko strony sprzedającej kończy się w momencie dostarczenia towaru do burty statku w oznaczonym porcie, jednak bez samego załadunku na statek.
Od tego momentu całe ryzyko i wszelkie koszty związane z towarem zostają przeniesione na stronę kupującą. Termin ten stosowany może być tylko i wyłącznie do transportu wodnego śródlądowego i morskiego.
FOB
Free On Board … named loading port (Franco statku … określony port załadunku).
Tak jak w przypadku FCA, punktem przeniesienia ryzyka i kosztów za za towar ze strony sprzedającej na stronę kupującą jest moment przekroczenia przez towar burty statku. Strona sprzedająca ponosi koszty załadunku. Termin może być używany wyłącznie do transportu wodnego śródlądowego i morskiego.
Jest to najpopularniejszy z warunków Incoterms 2010 w przypadku importu z Chin.