Kierowca samochodu ciężarowego, który stosuje się do zasad ekonomicznej jazdy, może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 proc, a trwałość podzespołów wydłużyć o kilka lat. Jak wprowadzić w życie zasady ekojazdy?
Eko jazda to odpowiedź na unijne wymagania dotyczące rocznych limitów emisji gazów, a także sposób dla firm transportowych na redukcję kosztów dzięki ograniczeniu spalanego paliwa. Zazwyczaj to właśnie zmniejszenie wydatków na utrzymanie pojazdu jest głównym powodem wprowadzania zasad eco-drivingu dla flot ciężarowych.
Technika ekologicznej i oszczędnej jazdy jako pierwsza pojawiła się w Skandynawii. W Finlandii uczestnicy kursów na prawo jazdy poznają zasady eco-drivingu, z których są odpytywani podczas egzaminów. Podobne zasady są wprowadzane w Szwecji, stopniowo w Niemczech czy Hiszpanii. W 2010 roku większość europejskich producentów samochodów dołączyła do programu Ecowill, zgadzając się na taki dobór parametrów pojazdu, który umożliwi stosowanie zasad ekonomicznej jazdy. Z badań TNS Pentor wynika jednak, że ponad 50 proc. badanych nie wie, jak stosować zasady eco-drivingu.
Rozmieszczenie ładunku
W samochodzie ciężarowym wiele zależy od umiejscowienia ładunku. Chcąc, aby pojazd mniej spalał, należy ładunek umieścić tak, aby jego najcięższe elementy znalazły się blisko środkowej osi auta lub poniżej jego środka ciężkości. Dzięki temu opór powietrza wytwarzanego przez pojazd będzie ograniczony.
Ekonomiczna klimatyzacja
Na współczynnik oporu wpływają również otwarte szyby czy wystawiony przez okno łokieć. Tym samym zwiększa się opór aerodynamiczny, jak również spalanie. Wtedy, gdy prędkość samochodu jest duża, a temperatura w pojeździe wysoka, bardziej niż otwarcie szyb opłaci się włączenie klimatyzacji.
Utrzymanie płynności jazdy
W przypadku samochodów ciężarowych bardzo ważna jest znajomość swojego pojazdu, gdyż tak naprawdę każdy prowadzi się nieco inaczej. – Istotnym elementem wpływającym na ekonomię jazdy jest ciśnienie w oponach. Równie ważny aspekt to także umiejętne, wynikające z doświadczenia kierowcy, wykorzystanie systemów wspomagających samochód typu tir, jak tempomaty czy automatyczne skrzynie biegów. Na oszczędny styl jazdy oddziałuje utrzymywanie stałej prędkości, unikanie rozgrzania pojazdu podczas postoju czy ograniczenie częstych zatrzymań samochodu. Nie jest także doradzane szybkie rozpędzanie pojazdu i maksymalne wciskanie pedału gazu, gdyż jednostka sterująca pracą silnika może odczytać ten manewr jako jazdę w trudnych warunkach, przez co dostarczy do komór spalania więcej paliwa – informuje Paweł Wloczek, Dyrektor Zarządzający WebEye Polska.
Pokonywanie wzniesień
Podjazd na wzniesienie powinno się wykonywać na możliwie najwyższym biegu, dodając do tego przyspieszenie. Chcąc zaoszczędzić, przed wjazdem należy lekko przyspieszyć samochód, aby następnie wytracić zebraną nadwyżkę. Taki manewr jest spowodowany faktem, że samochód na płaskiej powierzchni zużyje mniej paliwa niż przyspieszając podczas pokonywania wzniesienia.
Telematyka na pomoc
Szczególnym ułatwieniem dla osób zarządzających flotami pojazdów sprzyjającym oszczędności będą rozwiązania z zakresu telematyki, które umożliwią rejestrację informacji oraz ich przekazanie z pojazdów do nadzorujących systemów. – Usługi sprzyjające ekonomicznej jeździe analizują styl poruszania się kierowcy, pomiar paliwa czy monitorują wydajność pojazdu. Dla przykładu rozwiązanie DrivingStyle analizuje dane według wcześniej określonych kryteriów oraz ocenia kierowców. Świadomość popełnianych błędów pomaga zmniejszyć, wynikające z niewłaściwej eksploatacji, koszty utrzymania pojazdów oraz zwiększone zużycie paliwa. Według naszych ekspertów opanowanie zasad eco-drivingu umożliwia zmniejszenie kosztów utrzymania samochodów ciężarowych o około 15-20 proc. – dodaje Paweł Wloczek z WebEye.