Komunikacja za pomocą wiadomości SMS wykorzystywana jest w wielu sektorach, także w transporcie i logistyce. Według badań IDC, 27% firm z branży TSL używa krótkich wiadomości tekstowych do kontaktu z pracownikami i klientami. Jednocześnie 75% firm zajmujących się transportem i logistyką jest przekonanych, że częsty i łatwy kontakt z klientem jest kluczowy dla tej branży, a to właśnie umożliwia SMS*.

SMS jako wsparcie w branży TSL
SMS-y wykorzystywane są przede wszystkim w obszarze komunikacji. Na ich popularność ma wpływ wiele czynników, ale najważniejsze z nich to: niski koszt, krótki czas dotarcia do odbiorcy i możliwość automatyzacji generowania oraz wysyłki komunikatów. Nic dziwnego zatem, że branża TSL chętnie wykorzystuje SMS-y do usprawnienia procesów logistycznych, do wspomagania zarządzania pracą kierowców i doręczycieli, a także we wszystkich tych obszarach, które wymagają szybkiego przepływu informacji.
Krótkie wiadomości tekstowe używane są powszechnie do komunikacji wewnętrznej z centrami dystrybucji i kierowcami. Zautomatyzowane systemy wysyłają SMS-y, które mogą dotyczyć konieczności zmiany trasy, zawierają ostrzeżenia o złych warunkach atmosferycznych, ale także o korkach i wypadkach. SMS to łatwy i szybki sposób, żeby poinformować kierowcę o zmianach odnośnie aktualnie realizowanych zleceń, takich jak nowy adres dostawy czy konieczność wykonania dodatkowego kursu.
Możliwe jest również wysyłanie SMS-em wskazówek zawierających współrzędne dostawy, które następnie można wprowadzić do nawigacji. Nowoczesne systemy kontroli umożliwiają przypominanie kierowcom o przekroczeniu czasu pracy i zasugerowanie przerwy w prowadzeniu pojazdu. Za pomocą SMS-ów mogą być więc przekazywane kluczowe informacje, włącznie z nowymi rozporządzeniami pracodawcy.
Krótkie wiadomości tekstowe mają również tę zaletę, że komunikacja za ich pomocą może być prowadzona dwukierunkowo. Oznacza to, że kierowcy mogą przesyłać komunikaty do centrali firmy i informować osoby odpowiedzialne za logistykę o różnych nieprzewidzianych sytuacjach, np.: opóźnieniach w dotarciu do celu, awariach samochodu, konieczności dostarczenia środków na eurowiniety itp. Dzięki zautomatyzowanej wysyłce SMS-ów można usprawnić komunikację pomiędzy pracownikami w terenie a centralą, co przekłada się na poprawienie procesów logistycznych i optymalizowanie tras dojazdu w zależności od aktualnych warunków na drogach.

SMS w obszarze bezpieczeństwa
Zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa ładunków podczas realizacji usług transportowych i logistycznych oraz gwarancja bezpiecznego przepływu towarów pomiędzy magazynami, fabrykami i punktami handlowymi to priorytet dla każdej firmy z branży TLS. Coraz większe środki inwestowane są w rozwiązania podnoszące poziom bezpieczeństwa. Przykładem może być tutaj transport produktów wrażliwych dla branży farmaceutycznej, spożywczej lub kosmetycznej. Ładunki takie najczęściej wymagają stałego monitoringu temperatury i wilgotności. Szczególnie istotne jest to w przypadku leków, których przechowywanie, w zależności od rodzaju farmaceutyków, odbywa się w ściśle określonych przedziałach temperatur, a warunki dystrybucji i przewozów takich ładunków muszą być zgodne z przepisami ustawy Prawo Farmaceutyczne (Dz.U. 2008, Nr 45, poz. 271 ze zmianami), a także z aktami wykonawczymi do tej ustawy**.
Firmy zajmujące się transportem leków wykorzystują najnowocześniejsze rozwiązania, pozwalające na stały monitoring parametrów otoczenia przewożonego ładunku wrażliwego, jak na przykład rejestratory współpracujące z oprogramowaniem działającym w chmurze, najnowocześniejsze loggery i inne bezprzewodowe systemy monitorowania. Wszystkie te urządzenia, po stwierdzeniu przekroczenia zdefiniowanych wcześniej wartości granicznych, uruchamiają alarm, wykorzystując do tego również komunikaty wysyłane w formie wiadomości SMS***.
Podobne rozwiązanie bywa stosowane w przypadku zabezpieczenia ładunku przed kradzieżą. Przykładem mogą być elektroniczne plomby, wykorzystywane m.in. w transporcie sieci handlowej Carrefour. Mogą być one użyte wielokrotnie, a umieszczane są na naczepach dostawczych samochodów. Ich zadaniem jest dokładne monitorowanie transportu i przekazywanie wielu szczegółowych danych na temat realizacji dostawy. Plomby takie wyposażone są w nadajniki GPS, pozwalające lokalizować aktualne położenie samochodu, a nawet jego prędkość i inne parametry. Gdy dojdzie do próby nieautoryzowanego otwarcia lub uszkodzenia plomby, wysyłany jest alert w formie komunikatu SMS****.
Jako ciekawostkę warto dodać, że system śledzenia za pomocą SMS-ów wykorzystują także powszechnie importerzy z Nigerii i ich kontrahenci. Tamtejsze wody znane są z aktywności piratów, uprowadzeń ludzi oraz kradzieży ładunków, a dzięki systemowi opracowanemu przez południowoafrykańską firmę telekomunikacyjną MTN, właściciele otrzymują regularne komunikaty SMS z aktualnym położeniem ich kontenerów zawierających ładunek. Wykorzystanie tego rodzaju rozwiązań nie tylko umożliwia zwiększenie poziomu bezpieczeństwa przewożonych towarów, ale także pozwala podnieść jakość usług. To wszystko przekłada się na zwiększenie zaufania klientów.

SMS a relacje z klientem
Niewątpliwie priorytetem w każdym biznesie jest nawiązywanie i podtrzymywanie jak najlepszych relacji z klientem lub z kontrahentem. Obszary, które zostały tu wcześniej opisane, przekładają się na to, jak firmę postrzega klient i czy jest zadowolony z jej usług. Nie należy jednak zapominać, że krótkie wiadomości tekstowe można również wykorzystać do przekazywania klientom istotnych komunikatów.

– SMS-y to idealny sposób na szybki kontakt z klientem lub nawet z wieloma klientami jednocześnie. Nie bez znaczenia jest to, że można taki kontakt zautomatyzować – zauważa Andrzej Ogonowski, Marketing & PR Director w SMSApi.pl, platformie do masowej wysyłki SMS. – Krótkie wiadomości tekstowe odczytywane są przez odbiorców najczęściej zaraz po otrzymaniu, a ich wskaźnik otwarcia to ponad 95 procent. Dzięki temu można nie tylko usprawnić komunikację z klientami, ale również reagować błyskawicznie na ich uwagi i sugestie. Taka postawa niewątpliwie pozwala budować dobre relacje.

Wykorzystanie SMS-ów do kontaktu z klientami w transporcie i logistyce staje się coraz popularniejsze. Za przykład może posłużyć sieć delikatesów Alma, która za pomocą krótkich wiadomości tekstowych informuje klientów o dostarczeniu zamówionych produktów spożywczych do terminali chłodniczych (Coolomatów). Podobne rozwiązanie stosuje InPost ze swoimi Paczkomatami. Awizacji SMS używa Automotive Coordination Centre TNT Express, dostarczając z Polski podzespoły samochodowe do montowni w różnych miastach Europy. Przed dostawą technicy otrzymują w SMS-ach listę komponentów, jakie zostaną następnego dnia dostarczone i w ten sposób mogą wcześniej przygotować montaż. Poza tym przewoźnicy coraz powszechniej informują za pomocą SMS-ów swoich pasażerów o opóźnieniach i zmianach tras, a operatorzy pocztowi i firmy kurierskie wysyłają w krótkich wiadomościach komunikaty o stanie realizacji przesyłki.
SMS ma już 24 lata, a w branży TSL jest z powodzeniem wykorzystywany w celu automatyzowania usług, zmniejszania kosztów, poprawiania bezpieczeństa czy budowania lepszych relacji z klientami. Platformy do masowej wysyłki SMS z roku na rok wprowadzają nowe funkcjonalności umożliwiające odpowiednie targetowanie, personalizację treści, przeprowadzanie ankiet, przesyłanie skróconych linków, a nawet plików do potencjalnych odbiorców. Szerokie spektrum możliwości tego efektywnego narzędzia komunikacji sprawia, że może ono być zastosowane w jeszcze niezagospodarowanych obszarach działalności firm zajmujących się transportem i logistyką. Wdrożenie nowych procesów przy użyciu SMS-a może dać przewagę nad konkurencją i przyspieszyć rozwój biznesu.

 

Źródło: logistyka.net.pl

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułROHLIG SUUS pierwszy w Iranie
Następny artykułZaproszenie na LOGiDEAS
Portal dla ludzi z pasją! Takie motto przyświeca nam w codziennej pracy. MłodziLogistycy.pl to portal dla tych, dla których logistyka to przyszły zawód. Również dla tych, którzy już praktykują w zawodzie, ale pragną śledzić bieżące wydarzenia z branży logistycznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię