Rozwiązanie szyte na miarę nietypowych gabarytów – case study

0
244

Standardowe regały paletowe, stanowiące najpopularniejsze rozwiązanie do magazynów, nie są dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw o dużym zróżnicowaniu wielkości obsługiwanych towarów. W branżach, gdzie rozmiary pojedynczego artykułu mogą przewyższać 1200 na 800 mm, konieczne jest wdrożenie alternatywnych systemów składowania. Przed tego typu wyzwaniem stanęła należąca do grupy Fricke firma Granit Quality Parts.

Fot._STILL_1
źródło: FRICKE

Fricke to jedno z największych niemieckich przedsiębiorstw funkcjonujących w sektorze maszynowym. Powstała w 1923 roku firma wyewoluowała z małego rodzinnego biznesu w międzynarodową grupę kapitałową. Obecnie produkuje ona i dystrybuuje urządzenia dla rolnictwa i ogrodnictwa oraz prowadzi hurtową sprzedaż części zamiennych. Przez niemal 100 lat spółka dokonała ekspansji na nowe rynki – zarówno w ujęciu geograficznym, jaki i asortymentowym. Posiada 53 oddziały w 18 krajach i zatrudnia 2 tys. osób. Inwestuje także w nowe rozwiązania technologiczne w zakresie intralogistyki. Przykładem jest modernizacja głównego magazynu marki Granit Quality Parts w Heeslingen.

Charakterystyka obiektu

Granit Quality Parts to marka pod którą Grupa Fricke dostarcza swoim klientom części z asortymentu najpopularniejszych producentów oraz własne zamienniki. Od najmniejszych śrub po potężne traktory – 125 000 kategorii towarowych z segmentu maszyn rolniczych, ogrodowych, budowlanych oraz pojazdów użytkowych – wszystko to było przechowywane w zajmującym 30 ha otwartym magazynie w Heeslingen. Każdego dnia obsługiwano tam 4 000 zamówień klientów z całej Europy. W związku ze zmianą ich wymagań, wiążącą się z koniecznością ciągłego zwiększania dostępności części zamiennych, firma zdecydowała się na opracowanie nowej koncepcji ich składowania. – Przed zespołem modernizacyjnym stanęło wyzwanie stworzenia hali, umożliwiającej znaczące zmniejszenie czasu realizacji zamówień klientów – mówi Rafał Pańczyk, dyrektor działu intralogistyki STILL Polska. – Menadżerom Granit Quality Parts zależało także na wdrożeniu elastycznego systemu składowania europalet oraz zwiększeniu bezpieczeństwa transportu wewnętrznego. Ich warunkiem była również kompleksowa obsługa i uzyskanie kompletnego rozwiązania z jednego źródła – relacjonuje ekspert. Firma STILL podjęła się tego zadania.

Zastosowane rozwiązanie – regały wspornikowe i reach trucki

Fot._STILL_3
źródło: STILL

Na potrzeby Granit Quality Parts dostarczono dostosowany do specyfiki działalności firmy system regałowy. Tworząc projekt, jego twórcy za cel postawili zwiększenie wydajności obsługi zamówień i zmniejszenie nakładu pracy potrzebnej do realizacji związanych z nią działań. – By zrealizować założenia, zdecydowano się wykorzystać szyte na miarę składowanych produktów dwa jednostronne regały wspornikowe – mówi Rafał Pańczyk. – Wymiary poszczególnych poziomów składowania mogły być dowolnie modyfikowane z uwzględnieniem gabarytów towarów, które miały na nie trafić. Ostatecznie obliczono, że optymalne rozwiązanie stanowić będą regały o wysokości 10,5 metra i długości wynoszącej 143 metry – dodaje dyrektor działu intralogistyki STILL Polska.

Jako najważniejsze zalety projektu wymienia się wzrost poziomu elastyczności w porównaniu ze standardowymi miejscami paletowymi, większą widoczność na produkty oraz stosunkowo niski koszt konstrukcji. Dzięki wykorzystanej technologii zagwarantowano wymaganą nośność przy masie stalowego regału niższej o około 180 ton. Z powodzeniem udało się umieścić na nich towary dużych gabarytów, dotychczas z konieczności składowane w magazynie otwartym. Aby zyskać możliwość obsługi ładunków na najwyższych poziomach, zdecydowano się na wyposażenie obiektu w reach-trucki typoszeregu STILL FM-X 20. Dostosowano je do preferencji operatorów dzięki szeregowi rozwiązań zwiększających ergonomię pracy: wielofunkcyjnemu joystickowi, fotelom amortyzującym przenoszone na kręgosłup drgania oraz umieszczonym na widłach kamerom, ułatwiającym i przyspieszającym ich prawidłowe pozycjonowanie.

Efekt

Dzięki wdrożonym zmianom zapewniono produktom o dużych gabarytach ochronę przed warunkami atmosferycznymi, na których oddziaływanie były narażone w magazynie otwartym. Zaoszczędzono także miejsce dzięki lepszemu wykorzystaniu przestrzeni składowania. Magazyny wspornikowe umożliwiły efektywną obsługę nietypowych palet, zmniejszając ilość czasu potrzebnego na ich załadunek i rozładunek, zwiększając tym samym wydajność procesu kompletacji.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSPOTKANIE HYSTER® HUB TO KOMPLETNY WGLĄD W KWESTIĘ NISKICH KOSZTÓW EKSPLOATACJI WÓZKÓW PODNOŚNIKOWYCH
Następny artykułEkol rozszerza współpracę z Wyższą Szkołą Logistyki
Koło Naukowe Inżynierii Drogowej i Kolejowej KoDiK zajmuje się przede wszystkim zagadnieniami związanymi z szeroko pojętą tematyką transportu. Bierzemy udział w różnego rodzaju projektach i konferencjach naukowych, a także organizujemy warsztaty oraz wycieczki tematyczne, aby praktycznie poznać interesujące nas tematy. Bierzemy udział też w licznych projektach dotyczących transportu. KoDiK jest rozwijającym się Kołem Naukowym, które z roku na rok jest coraz prężenie działającą machiną w branży, dzięki czemu zdobywa uznanie w środowisku transportowym nie tylko na pomorzu, ale również w Polsce. Jeżeli jesteś zainteresowany dołączeniem w nasze szeregi lub chciałbyś podyskutować o tematach transportowych - zapraszamy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here