Rozwiązanie nadążające za ekspansją marki

0
277

W dynamicznie rozwijających się firmach, przedsiębiorstwach wykorzystujących e-commerce lub działających w branżach o dużej rotacji asortymentu, tempo zmian w zakresie procesów intralogistycznych wymusza zastosowanie elastycznych rozwiązań i optymalizację floty. Dobrym przykładem spełniającego te warunki wdrożenia jest całościowa realizacja w centrum dystrybucyjnym Butlers.

fot-_still_5Butlers to sieć sklepów wnętrzarskich, oferujących meble, akcesoria i artykuły dekoracyjne. Oferta marki jest kierowana przede wszystkim do młodych miłośników atrakcyjnego wzornictwa. W ramach 160 oddziałów przedsiębiorstwo zatrudnia 1 100 osób, a jego sklepy stacjonarne odwiedza rocznie około 40 milionów klientów. Ważnym kanałem dystrybucji jest także sprzedaż internetowa – w 2013 roku Butlers wyróżniono tytułem „Mail Order Company of the Year”. Rozszerzenie asortymentu w związku z ekspansją firmy oraz zwiększaniem międzynarodowego zasięgu sklepu online znacząco wpłynęło na poziom komplikacji procesów intralogistycznych w centrum dystrybucyjnym klienta. Jednym z negatywnych skutków było powstanie znacznych dysproporcji w zakresie intensywności eksploatacji poszczególnych wózków widłowych, prowadzące do wzrostu liczby usterek i zmniejszenia dostępności pojazdów. Osoby zarządzające magazynem zadecydowały o konieczności przeprowadzenia działań optymalizacyjnych w oparciu o usługi doradcze dostawcy sprzętu.

Zastosowane rozwiązanie diagnostyczne

O pomoc poproszono specjalistów ds. intralogistyki grupy STILL. Wykorzystując system zarządzania flotą, zebrali i przeanalizowali oni dane, które posłużyły do szczegółowego opisania zastanej sytuacji. Na tej podstawie, w drodze dyskusji z menadżerami odpowiedzialnymi za transport wewnętrzny centrum Butlers, wypracowano kompleksową koncepcję, uwzględniającą przepływ materiałów przez magazyny (główny oraz skład dla sklepu online), paletyzację towarów oraz eksploatację urządzeń intralogistycznych. – W oparciu o oprogramowanie zarządzania flotą oferowane przez STILL, przedsiębiorcy mogą prowadzić kompleksowe analizy dotyczące stopnia wykorzystania wózków różnych rodzajów oraz wydajności pracy i poziomu umiejętności jeżdżących nimi operatorów – mówi Rafał Pańczyk, Dyrektor Działu Intralogistyki STILL Polska. – Dzięki gromadzonym informacjom, zyskują oni informacje jaka część czasu pracy kierowców jest efektywnie wykorzystywana, z jakimi prędkościami poruszają się urządzenia i jakie dystanse pokonuje codziennie każde z nich. Narzędzie pozwala także na dokładne oszacowanie kosztów eksploatacji floty i nakładów na poszczególne pojazdy – dodaje ekspert. Uzyskane w ten sposób wskaźniki dają wiarygodne podstawy do podjęcia działań optymalizacyjnych. Także w przypadku Butlers – stały się one punktem odniesienia dla wyborów dotyczących modernizacji centrum.

Realizacja i jej efekty

fot-_still_5Dzięki wsparciu procesu decyzyjnego wymiernymi danymi na temat intensywności wykorzystania pojazdów poszczególnych rodzajów, do nowej floty dobrano wózki widłowe optymalnie dopasowane do specyfiki przedsiębiorstwa. W związku z tym udało się ograniczyć liczbę urządzeń transportowych koniecznych do realizacji wszystkich zadań z 65 do 55, redukując tym samym koszty inwestycji oraz przewidywane nakłady na eksploatację. Dodatkowo, ze względu na dużą pojemność akumulatorów zastosowanych w rekomendowanych wózkach, zmniejszono częstotliwość ładowania baterii. Czynność, wykonywana dotychczas co osiem godzin, obecnie jest przeprowadzana mniej więcej raz na dwa dni. Nową flotę sfinansowano w oparciu o leasing. Umowa przewiduje, że za jej utrzymanie i serwis odpowiedzialny jest dostawca. – W ramach usługi, firma STILL całościowo przejęła obowiązki związane z konserwacją floty, zmniejszając obciążenie po stronie Butlers. Powierzenie tego typu zadań wyspecjalizowanym fachowcom staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem. Znajduje uznanie menadżerów, pozwalając im skupić się na głównej działalności przedsiębiorstwa – mówi Rafał Pańczyk. – Dodatkowo, w związku z występowaniem w branży klienta sezonowych szczytów aktywności, przygotowano także preferencyjne warunki wynajmu krótkoterminowego. Umożliwiło to zredukowanie liczby utrzymywanych na stałe wózków, przekładając się w długofalowej perspektywie na znaczące oszczędności – tłumaczy Dyrektor Działu Intralogistyki STILL Polska. W przypadku Butlers, doradztwo intralogistyczne, wykorzystujące nowoczesne narzędzia diagnostyczne, pozwoliło ograniczyć nakłady inwestycyjne o ponad 15% oraz w istotny sposób obniżyć koszty stałe związane z utrzymaniem floty.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZręczna pomoc w obsłudze palet
Następny artykułSytuacje kryzysowe w logistyce – jak się na nie przygotować?
Koło Naukowe Inżynierii Drogowej i Kolejowej KoDiK zajmuje się przede wszystkim zagadnieniami związanymi z szeroko pojętą tematyką transportu. Bierzemy udział w różnego rodzaju projektach i konferencjach naukowych, a także organizujemy warsztaty oraz wycieczki tematyczne, aby praktycznie poznać interesujące nas tematy. Bierzemy udział też w licznych projektach dotyczących transportu. KoDiK jest rozwijającym się Kołem Naukowym, które z roku na rok jest coraz prężenie działającą machiną w branży, dzięki czemu zdobywa uznanie w środowisku transportowym nie tylko na pomorzu, ale również w Polsce. Jeżeli jesteś zainteresowany dołączeniem w nasze szeregi lub chciałbyś podyskutować o tematach transportowych - zapraszamy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here